مسابقات K1

باسمه تعالی

یکی از بازدیدکنندگان سوالی را مبنی بر امکان شرکت جیت کان دو کاران در مسابقات K1 به شرح ذیل مطرح کرده بودند که در ادامه به سوال ایشان پاسخ می دهیم :

 متن سوال :

سلام میخواستم بدانم ایا یک جیت کان دو کار در مسابقات k1میتونه شرکت کنه؟ اگه میتونه و ادعا نیست چرا فقط در مبارزات  k1از کیک بوکسینگ و کیوکوشین و موی تای نام برده می شود و از جیت کان دو نام برده نمی شود.

پاسخ :

با سلام، همانطور که قبلا نیز عنوان شد، جیت کان دو تفکر و هنر رزمی ای است که به یک یا چند سبک خاص محدود نمی شود و هدف اصلی تفکر جیت کان دو آماده سازی افراد با تکنیک های صد در صد کاربردی سبک های مختلف برای یک درگیری واقعی می باشد. از آنجا که در جیت کان دو اصول و تکنیک های کاربردی سبک های دیگر نظیر کیک بوکسینگ و موی تای نیز آموزش داده می شود، لذا جیت کان دو کارانی که تمایل به حضور در مسابقات K1 را دارند، می توانند در این مسابقات شرکت کرده و نتایج بسیار خوبی نیز کسب نمایند.  دلیل اینکه اغلب شرکت کنندگان در این مسابقات از سبک هایی چون کیک بوکسینگ و موی تای هستند این است کهK-1 یک سازمان جهانی است که برای ارتقای کیک بوکسینگ ، در توکیو ژاپن توسط کازیوشی ایشی ، که خود یک مبارز سابق کیوکوشین کاراته بوده است تاسیس شده و عدم حضور گسترده جیت کان دو کاران در بعضی از مسابقات به معنی آن نیست که جیت کان دو کاران توانایی شرکت در آن مسابقات را ندارند بلکه به این دلیل است که بسیاری از مسابقات با قوانین دست و پا گیر ( و خلاف با تفکر جیت کان دو ) محدود شده اند و یا در آنها از تکنیک هایی استفاده می شود که در درگیری واقعی کاربردی نداشته و یک جیت کان دو کار آنها را فرا نمی گیرد.برای مثال نمی توان گفت چون اغلب جیت کان دو کاران درمسابقات جهانی کیوکوشین شرکت نمی کنند پس یک جیت کان دو کار قطعا در مبارزه ی واقعی از یک کیوکوشین کار شکست می خورد. نکته مهم این است که برای سنجش میزان کاربردی بودن جیت کان دو نباید ملاک قضاوت خود را سبک ها و مسابقات دیگر قرار دهیم و آن را با سبک ها و مسابقات دیگر مقایسه کنیم؛ بلکه باید کاربردی بودن آن در یک درگیری واقعی را مد نظر قرار داد! برای مثال ممکن است یک قهرمان K1 ای که از اصول درگیری در خاک و جوجیتسو برزیلی آگاهی ندارد، در یک درگیری خیابانی در خاک از حریفش شکست بخورد اما یک جیت کان دو کار در همان وضعیت پیروز شود.

بعضی از جیت کان دو کاران جهان در مسابقات K1 شرکت می کنند که با اندکی تحقیق می توانید اسامی آنها را پیدا کنید.

در پایان توصیه ی ما به شما این است که درک درستی از تفکر جیت کان دو پیدا کنید و ملاک ارزشیابی  خود را سبک ها و مسابقات دیگر قرار ندهید و جیت کان دو را با آنها مقایسه نکنید.

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.