حفاظت از اشخاص

2

با توجه به کثرت سوالاتی که در رابطه با حفاظت از اشخاص و هنرهای رزمی پرسیده می شود، بر آن شدیم که مقاله ای با همین موضوع را که توسط سی هینگ فتاحی ترجمه شده است، را در وب سایت قرار دهیم.

محافظ شخصی به فردی گفته می شود كه بصورت حرفه اي از شخصي در مقابل حملات ، آدم ربايي ، ترور ، به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه و ديگر خطرات محافظت مي كند و دوره هاي آموزشي مختلفی را جهت حفاظت شخصي مي گذراند.

براي بعضي از افراد داشتن يك محافظ شخصي بسيار ضروري است. براي مثال افراد مشهور معمولا محافظان شخصي را استخدام مي كنند تا از آنها در مقابل آدم ربایي محافظت كنند. در مکان های دیگر مانند بانک ها هم از محافظان مخصوص استفاده می شود.

در واحد هاي حفاظتی چند نفره ( مانند واحد هاي حفاظت از افراد مشهور و يا حفاظت از دواتمردان)يك يا چند محافظ در قسمت هاي تخصصي مشابه ذیل كار مي كنند.

  • واحد ارتباطات (محافظت ارتباطات)
  • واحد مقابله با عمليات
  • واحد اطلاعات / واحد شناسايي خطراها / واحد شناسايي  میزان آسيب پذيري موقعیت و وضعیت
  • واحد رديابي مواد شيميايي و منفجره
  • واحد مقابله با تك تيراندازان و تفنگ داردان ويژه
  • واحد كنترل ازدحام و حفاظت

اين حرفه با شغل هاي حفاظتي ديگر متفاوت است. شخص مهمي كه شما از او محافظت مي كنيد كاملا به شما اعتماد مي كند. هوشياري  و درستي و فداكاري شما بايد در بالاترين حد ممکن باشد و این حرفه توانایی های مهم دیگری را نیز می طلبد که عبارتند از:

  • بالاترين درجه هوشياري در انجام وظيفه
  • بي باكي و جرات براي مبارزه
  • خبرگي در تكنيك هاي مبارزه ي تن به تن و استفاده از سلاح هاي گرم
  •  چشماني قوي براي شناسايي افراد و حركات مشكوك
  • توانایی انجام 5  الي 9 ساعت كار بي وقفه

دوره هاي آموزشي حفاظت شخصي اغلب آموزش پايه ي كمك هاي اوليه ،تكنيك هاي دفاع شخصي و بعضي مواقع كار با سلاح را شامل مي شود.همه ي محافظان شخصي مجبور به حمل سلاح نيستند .

به افرادي كه آموزش هاي نظامي يا هنر هاي رزمي ديده اند در حرفه حفاظت شخصي توجه زيادي می شود زيرا توانايي هايشان در حفاظت كارآمدتر است، اما اینکه بسیاری از سبک های رزمی ادعا می کنند می توانند اصول حفاظت از اشخاص را بطور کامل آموزش دهند؛ ادعایی کذب است.زیرا هنرهای رزمی و مهارت مبارزه تن به تن فقط یکی از مهارت هایی است که یک محافظ شخصی باید آن را فرا بگیرد و هر محافظ با توجه به واحدی که در ان فعالیت می کند باید آموزش های دیگر را فرابگیرد.

ممكن است كه مجبور به گلاويز شدن و رزم تن به تن نشويد اما احتمال دارد چنين شرايطي پيش بيايد و به همین دلیل توانايي رزم تن به تن بسيار ضروري است.

چه مواردي براي يك محافظ شخصي شدن ضروري است؟

داشتن شرايط فيزيكي بدني عالي:

در افرادي كه وزن بالا يا مشكلات تنفسي يا قلبي و  فشار خون و يا ديگر مشكلات بدني را دارند و توانايي درگيری های سنگین را ندارند يا توان فيزيكي چالش انگيزي ندارند نمي توانند به اين شغل بپردازند.

بينايي بايد به میزان 20 در 20 باشد. اگر چه سن بسيار مهم نيست ولي مي تواند بهتر است 21 تا 55 سال باشد و لیکن شرايط فيزيكي بدني محافظان و آموزش هاي ديده شده و تجربه آنها از میزان سن با اهمیت تر است.

شرايط رواني نيز از عوامل مهم است. داوطلب محافظت بايد در توانايي هاي خود به طور كامل بالغ و بسيار دقيق باشد تا بتواند به سرعت و با درستي كامل يك موقعيت را شناسايي و نسبت به آن واكنش نشان دهد.

محافظ نبايد زياد پرخاشگر باشد و يا رفتار خصمانه  داشته و يا بد اخلاق باشد و باید بتواند در موقعيت هاي اضطراري بخوبي واكنش نشان دهد.وجود  درجه ي بالاي انجام وظيفه و فداكاري موجب يك محافظت بسيار عالي مي شود.

توانايي انجام وظيفه در موقعيت هاي خطرناك براي يك محافظ شخصي اجباري مي باشد.

محافظ ويژه بايد با استعداد بوده و آموزش هاي كافي را فرا گرفته باشد تا بتواند از خود و شخصي كه مراقبت از او را بر عهده دارد دفاع نمايد.توانايي خلع سلاح و انجام تكنيك هاي دفاعي وي را قادر مي سازد تا در موقعیت هایی که سلاح حمل نمی کند و مهاجم مسلح است یه خوبی دفاع كند و وظیفه مراقبت ازvip در مقابل مهاجم را بطور همزمان را تا رسيدن نيروهاي پشتیبانی و امنیتی به عهده بگيرد. در محافظت ويژه شما بايد وظايف و مسئوليت هاي بسيار زيادي را به انجام برسانيد.ليست زير يك جمع بندي كلي از بعضي از وظايفي كه شما در محافظت بايد به انجام برسانيد را ارائه مي كند:

  • بيدار و آگاه ماندن نسبت به تغييرات اوضاع و داشتن طرح مناسب براي ضد حمله و بدست گرفتن دوباره ي شر ايط و دوري از مكان هاي مشكل ساز.
  • دست های كساني كه نزديك شخصي هستند كه شما از او محافظت مي كنيد بالاترين خطر هستند پس شما هميشه بايد آنها را زير نظر داشته باشيد و براي ضد حمله آماده باشيد.
  • اگر نمي توانيد دست های آنها را ببينيد خطر را پيش بيني كنيد.
  •  به افراد مشكوك مستقيما نگاه نكنيد كه اين باعث مي شود كه شخص از خارج از محدوده ي كنترل شما حمله كند و او را قادر مي سازد تا از محدوده ي حمله شما خارج شود.از ابزار هاي جانبي جهت زير نظر گرفتن مظنونين استفاده كنيد تا مظنون متوجه شک شما نسبت به خودش نشود.
  • هنگامي كه يك موقعيت خطرناك پيش مي آيد شما بايد به سرعت شخصي را كه از او محافظت مي كنيد به يك مكان امن و مخفي اسكورت كنيد و تا بر طرف شدن خطر در آنجا بمانيد.
  • در هيچ درگيري شرکت نکنید. محافظ اصلی بايد شخص محافظت شونده را به سرعت به ناحيه امن اسكورت كند و محافظ ديگري به مقابله با درگيري بپردازد.
  •    مراقب اتفاقات اطراف باشيد چرا كه ممكن است یک اتفاق يك صحنه سازي براي حمله به شخصي باشد كه شما از او محافظت مي كنيد.(براي مثال : يك هياهو در نزديكي شما )
  •  اگر اشخاصي خواستند با كسي كه شما از او محافظت مي كنيد ملاقات کنند، آنها را دو بار بازرسي كنيد تا مطمئن شويد كه قصد آسيب زدن ندارند.
  •  محافظان ويژه بايد روش هاي ارتباط برقرار كردن شفاهي و غير شفاهي را بدانند تا بتوانند با هم ديگر و كسي كه از او محافظت مي كنند ارتباط برقرار كرده و همديگر را از شرايط با خبر سازند.
  • يك طرح ضد حمله ی از قبل آماده شده بايد در همه ي شرايط  طراحي شده و شامل راه هاي فرار و خروج گوناگون و گزينه هاي مختلف باشد و در مواقع لازم براي سركوبي مهاجمان تغيير يابد و موقعيت ها در اين طرح مشخص شده باشد.
  •     استفاده از راه هاي اضافي جهت وارد و خارج شدن به يك موقعيت ممكن است تصادفي باشد و بايد به سرعت تغيير پيدا كند.راه هاي فرعي بايد براي همه ي افراد تيم محافظت كاملا شناخته شده باشد همچنين براي موقعيت هاي غير اضطراري مانند ترافیک سنگین معلوم باشند.
  • محافظان شخصي بايد به شخصي كه از او محافظت مي كنند آموزش هايي مقدماتي براي نجات در شرايط مختلف را بدهند.

اگر شما مهارت هاي حياتي و توانايي هاي رواني مخصوص را براي موقعيت هاي اينچنين خطرناك داريد با گذراندن دوره حرفه اي آن و داشتن تخصص كافي مي توانيد تبديل به يك محافظ شخصي با همه ي مزايا شده و وارد همه ي موقعيت هايي كه اين حرفه دارد شويد.

ترجمه :  سید مصطفی فتاحی

(هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید و هنگام استفاده از مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم ذکر نمایید.) 

2 دیدگاه

  1. فرهاد

    بسيار جامع و كامل بود
    متشكر

  2. سمیرا

    بسیارعالی

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.