جیت کان دو

باسمه تعالي

(( جيت كان دو ))

Bruce-Lee-Jeet-Kune-Do

بروس لي در 27 نوامبر 1940 در سان فرانسيسكو بدنيا آمد اما در هنگ كنگ بزرگ شد و آموزش كونگ فوي وينگ چان را از استاد بزرگ ييپ من آموخت. در 18 سالگي براي كار به آمريكا رفت و با تلاش زياد توانست وارد دانشگاه واشنگتن شود و دررشته ي فلسفه ادامه ي تحصيل دهد. بعد ها به تدريس وينگ چان نيز مشغول شد. با شغلي كه بروس داشت،معمولا دشمنان زيادي هم براي خود مي تراشيد . زيرا قبل از آنكه بروس تعليم كونگ فو در آمريكا را آغاز كند،اين هنر، هنري ناشناخته بود و اكثر رزمي كاران به هنرهايي از قبيل كاراته و آيكيدو و بوكس اشتغال داشتند و چيني ها مخالف آموزش فنون كونگ فو به سفيد پوستان بودند و از نظر آنها شرط يادگيري اين فنون، چيني بودن بود. او خيلي زود  متوجه شد كه افكارش از جانب جامعه ي چيني هاي مستقر در سانفرانسيسكو ، به ويژه آنهايي كه در خط كونگ فو و هنرهاي رزمي ديگر بودند،حمايت نمي شود.چند ماهي از افتتاح موسسه ي بروس و جيمز در اوكلند نگذشته بود كه يك روز يك استاد كونگ فو به نام ونگ جك من، به نزد آنان رفت؛ وي به همراه سه نفر چيني ديگر براي تقديم طوماري مزين به زبان و خط چيني كه بروس را به مبارزه مي طلبيد آمده بود. بروس طومار را كه ظاهرا اولتيماتومي از جانب جامعه ي هنر هاي رزمي سانفرانسيسكوبود،خواند گويا متن از اين قرار بوده كه اگر بروس اين  مبارزه را ببازد مي بايست يا موسسه ي خود را تعطيل كند و يا از آموختن فنون كونگ فو به سفيد پوستان دست بردارد كه اين مبارزه با پيروزي بروس پايان يافته بود . اما اين  ماجرا باعث شد كه برداشتش نسبت به كونگ فو تغيير كند . تا قبل از مواجهه با او،بروس به پرورش دادن و بهبود بخشيدن روش قبلي خود يعني وينگ چان اكتفا كرده بود.اما ناگهان متوجه شد كه علي رغم پيروزي آسانتر،اجراي فنون،كاري و موثر نبود.او عملا ديد كه به جاي اين كه نبردشان در همان يكي دو ثانيه ي اول با ضربات كوبنده خاتمه يابد، سه دقيقه ي تمام طول كشيد.به علاوه، بروس در پايان نبرد به نفس نفس افتاده بود،بنابراين فرم ايده آل خود را از دست داده بود.لذا شروع به تشريح و بررسي مبارزپه نمود ،هر لحظه از آن را تجزيه و تحليل كرد تا عيب كار را پيدا كند و بتواند راه حلي براي آن بجويد.طولي نكشيد كه اساس هنر رزمي اش كه همان سبك وينگ چان بود، به نظرش ناقص و ناكامل آمد.

تصویری از بروس لی و ایپ من در حال تمرین چی سائو وینگ چان

تصویری از بروس لی و ایپ من در حال تمرین چی سائو وینگ چان

بعد از اين اتفاق او سبك خود را از وينگ چان به ((جيت كان دو)) تغيير داد . البته  او جيت كان دو را يك سبك نمي ناميد. مدتي بود كه از مشاهداتش چنين استنباط كرده بود كه بيشتر هنرهاي رزمي مثل كونگ فو، كاراته ، تكواندو و ديگر رشته هاي رزمي بر پايه هاي استوار و كاملي بنا نشده بودند. هر يك فرم مخصوص و حركات خاص خود را داشتند،بنابراين اجرا كننده هر كدام از اين رشته ها با اين تصور كه تمامي فنون و رموز بازي را در اختيار دارد،وارد ميدان مي گردد؛و درست به همين سبب است كه بروس از ناميدن جيت كان دو به عنوان يك سبك اباء داشت.

وقتي كه بروس لي جيت كان دو را ابداء كرد وآن را روش خود انتخاب كرد،در حالي كه تاكيد بر آن داشت كه هرگز نبايد نام سبك را بر آن گذاشت.به نظر او كلمه ي ((سبك)) تعريف دقيقي ازآنچه مي خواست انجام دهد نبود،و توضيح اش اين بود كه:

همه ي سبك هااصولا ادعا دارند كه مي توانند با هر نوع حمله اي مقابله كنند و اين بدان معناست كه همه ي سبكها تمام و كامل هستند.به عبارت ديگر،ساختارشان به گونه اي است كه مي توانند با همه ي جهات و زوايا مقابله كنند و به حمله ي متقابل بپردازند. وقتي تمام خطوط و زواياي مبارزه را بتوان تحت پوشش قرار داد،پس اين همه سبك هاي گوناگون از كجا ابداع مي شوند؟

در نظر من سبك هايي كه تنها متكي بر يك جنبه ي بازي باشند محكوم به اسارت مي باشند. هر چه روش انتخاب شده مشكلتر باشد آموزنده و به كارگيرنده اش را بيشتر در محدوديت قرار مي دهد.

99 در صد شيوه هاي دفاع از خود شرقي مزخرف هستند.هر چند ظاهر زيبايي دارند،اما فاقد كارايي لازم هستند هيچ انساني بي حركت نمي ايستد تا كتك نوش جان كند.بسياري از هنرجويان كاراته آنچنان در فرياد هاي گوش خراش و ضد حمله هاي خود سرگرم هستند كه فراموش مي كنند كه چكار بايد بكنند،فقط مي دانند بايد به سرعت حريفشان را از ميدان به در كنند.يك استاد كاراته وقتي مي خواهد شاگردانش را تعليم دهد،به آنان

مي گويد اگر حريف فلان حركت را كرد، شما فلان حركت را انجام دهيد،اگر بهمان كار را كرد شما هم بهمان كار را انجام بدهيد.تا شما سعي كنيد اين همه فلان و بهمان را بياد آوريد،حريف شما را از پاي در مي آورد.

 

 اما پايه ي جيت كان دو بر اساس حركات كوبنده و به پايان رساندن مبارزه در كوتاهترين زمان است.

JeetKuneDo

 

بعد ها كه بروس لي به سينما راه يافت توانست هنر رزمي را بخوبي در فيلم هايش به كارببرد اما فنوني كه در فيلم هايش به كار مي برد فقط

جنبه ي هيجان و جذابيت داشت و هرگز به عنوان فنون مبارزه اي به آنها نگاه نمي كرد.

با مشهور شدن فيلم هايش كه جزو پر فروش ترين فيلم هاي آن دوران بودند هنر هاي رزمي چيني و ديگر هنرهاي رزمي بطور سريع در جهان گسترش پيدا كردند و افراد با ديدن فيلم هاي بروس لي جذب ورزش هاي رزمي مي شدند و هم اكنون فيلم هاي متنوع و سبك هاي متنوع وجود خود را مديون بروس لي هستند.

بروس لي در سال 1973 در سن 32 سالگي به دليل  بيماري ورم مغزي فوت كرد.البته ممكن است مرگ او قتل هم بوده باشد.پس از او رياست سبك جيت كان دو به ((دان اينو سانتو))  يكي از بهترين شاگردان بروس لي رسيد.

پس از او پسرش براندون لي جيت كان دو را زير نظر ((دان اينو سانتو)) فرا گرفت اما وي نيز در سن 27 سالگي در حين فيلم بر داري فيلم ((كلاغ)) به ضرب گلوله جان باخت.

 

تصویر مقبره بروس لی و پسرش براندون لی در شهر سیاتل آمریکا

مقبره بروس لی و پسرش براندون لی در شهر سیاتل آمریکا

نویسنده : سید مصطفی فتاحی

منابع :

كتاب هاي:

 

بروس لي مردي كه فقط من شناختم              نويسنده: ليندا لي (همسر بروس لي )        مترجم : روبن شاهورديان    انتشارات علم و حركت

 

بروس لي افسانه اي              نويسنده: ويراستاران مجله بلك بلت        مترجم : روبن شاهورديان    انتشارات علم و حركت

 

(هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید و هنگام استفاده از مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم ذکر نمایید.)