سوال در رابطه با پسوند های جیت کان دو

باسمه تعالی

یکی از بازدیدکنندگان سوالی را مطرح کرده بودند که در ادامه پاسخ  آن را مطرح می کنیم.

متن سوال به شرح ذیل است:

این که شما این جیت کاندو کالی اسکریما را به جیت کاندوی بروسی یا هنر رزمی ابداعی بروس لی معرفی کرده اید سخت دراشتباهید.این جیت کاندو همین طور که از نامش پیداست سبک رزمی بروس لی نیست و کالی اسکریما آرنيس نام دارد و بنیان گذارش در ایران سیفو قهرمان بیک است.و سبک ابداعی بروس لی جیت کاندو نام داردکه بنیان گذارش در ایران استاد کوه کمری است. لطفا در نوشتن تبلیغات خود دقت فرمایید.

پاسخ :

با سلام

بعد از فوت بروس لی جیت کان دو به دو شاخه تقسیم شد.

1.      جیت کان دو اصلی (Original JKD)  

2.      جیت کان دو اصولی (JKD Concept)

 گروه اول که شیوه ی تمرینی خود را جیت کان دو اصلی نامیده بودند عبارت بودند از تد وانگ، جییمز ییم لی و جری پوتیت، مهمترین اصل این گروه این بود که آموخته های بروس لی را پرورش داده و به شاگردان خود منتقل می کردند. لازم به ذکر است این گروه بسیاری از آموخته های بروس لی و تئوری های جیت کان دو را به اشتباه به دیگران منتقل کردند و موجبات سوء استفاده از جیت کان دو را فراهم ساختند. مهم ترین ضعف فنی این گروه این بود که به جیت کان دو با دید یک سبک تغییر ناپذیر و ایستا نگاه می کردند که امکان هیچ گونه تغییری در آن وجود نداشته و حد مرز خاصی دارد ( که این دقیقا بر خلاف نگرش بروس لی به جیت کان دو می باشد.)

گروه دوم (JKD Concept) که شامل افرادی چون دان اینو سانتو و لری هارتسل بود مهم ترین تئوری بنیان شده توسط بروس لی را مبنای کار خود قرار دادند که عبارت بود از ” تفسیر مجدد سیستم های مبارزه ای دنیا با دید جیت کان دو” به این معنی که در جیت کان دو سیستم های رزمی دیگری که در درگیری های خیابانی کاربرد دارند (با دید جیت کان دو؛ یعنی استفاده از بهترین اصول این سبک ها) استفاده شوند؛ که می توان گفت نزدیک ترین جیت کان دو به جیت کان دو بروس لی همین شاخه از جیت کان دو می باشد. (برای مثال بروس لی رقص پاهای جیت کان دو را با الهام از رقص پای محمد علی کلی ابداع نمود.)

سیستم جیت کان دو کالی اسکریما که در ابتدا توسط سیفو قهرمان بیک در کشور پایه گذاری گردید پیرو گروه دوم یعنی جیت کان دو اصولی (JKD Concept) می باشد. در حقیقت سیفو قهرمان بیک ابتدا تمرینات را زیر نظر سیفو شورکی رئیس سازمان بین المللی جیت کان دو کالی اسکریما که خود افتخار تمرین با اساتیدی چون دان اینو سانتو و … را دارند؛ فرا گرفته و سپس آن را در ایران بنیان نهادند.

دلیل اینکه نام این سیستم جیت کان دو کالی اسکریما است این است که که در این سیستم به جیت کان دو با دید کالی و اسکریما نگاه می شود. یعنی اولویت در درگیری با سلاح سرد می باشد.

 در ضمن باید این مساله را نیر عنوان کنیم که بر خلاف آنچه که شما به اشتباه بیان فرمودید کالی و اسکریما، آرنیس نام ندارد بلکه اسکریما و آرنیس هر کدام شاخه هایی جدا از سیستم هنرهای رزمی فیلیپینی می باشند.

ریشه ی اسکریما و آرنیس از اسپانیا گرفته شده است، نام اسکریما از لغت اسپانیایی شمشیر زنی (esgrima) گرفته شده و نام آرنیس از لغت قدیمی اسپانیایی arnes که به معنی سلاح می باشد گرفته شده است.

نام کالی در ابتدا در ایالات متحده و اروپا مورد استفاده قرار گرفته و پس از مدتی با توجه به استفاده زیاد از این نام در خارج از فیلیپین، به عنوان یکی از نام های هم معنی با سیستم اسکریما و آرنیس پذیرفته شد. کالی از دو کلمه ی Kamot به معنای بدن وLihook به معنی حرکت گرفته شده است که در واقع به معنی حرکت بدن می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eskrima

http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Arnis 

و اما در ارتباط با آنچه که راجب آستاد کوه کمری نوشته اید چند نکته باید ذکر شوند :

1-    استاد کوه کمری مدعی هستند که پیرو گروه اول یعنی کسانی که شاخه ی جیت کان دو اصلی را تمرین می کنند، می باشند. در صورتی که ایشان تا بحال هیچ مدرک معتبری مبنی بر آموزش دیدن زیر نظر اساتیدی چون تد وانگ و یا … ارائه نداده اند. در صورتی که عکس های تمرین سیفو شورکی با دان اینو سانتو در اینترنت به راحتی یافت می شود.

2-    در کلیپ ها و عکس های تبلیغاتی ای که از استاد کوه کمری به نمایش گذاشته شده هیچ کدام از مهم ترین اصول جیت کان دو رعایت نشده اند. همچنین در یکی از کلیپ های تبلیغاتی ایشان فرم های کونگ فوتوآ را انجم می دهند که این بر خلاف تفکر بروس لی می باشد.

 

در پایان این نکته لازم به ذکر است که طبق تفکر بروس لی جیت کان دو یک سبک نیست بلکه شیوه ی نگرش به مبارزه واقعی است و جیت کان دو واقعی آن است که بتواند موجب پیروزی در یک درگیری خیابانی شود.

دوست عزیز، به یاد داشته باشید که اگرخودمان را درگیر ظواهری چون اسم ها نماییم، هرگز نمی توانیم به باطن امور برسیم و از رسیدن به حقیقت و جیت کان دو واقعی باز می مانیم.

منابع تکمیلی :

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeet_Kune_Do

 

 

با سپاس و احترام

سید مصطفی فتاحی

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.