بررسی موردی (Case study) وقوع یک جرم در محل دستگاه خودپرداز

در این مقاله قصد داریم یکی از جنایت های انجام شده در محل یکی از دستگاه های خودپرداز شهر بنگلور هند را مورد بررسی قرار داده و نکات حفاظتی مربوطه جهت پیشگیری از جرم را عنوان کنیم:

در ابتدا ویدئو زیر را ببینید: (هشدار: این ویدئو شامل صحنه های خشونت واقعی از صحنه ی جرم بوده و در صورت هرگونه ناراحتی روحی از مشاهده آن خودداری ورزید؛ همچنین بهتر است افراد زیر 18 سال از مشاهده این ویدئو خودداری کنند)

بررسی جرم:

در این ویدئو میبینیم که مجرم پس از ورود به محل دستگاه خودپرداز بانک و پایین کشیدن کرکره؛ ابتدا سلاح گرم و سپس قمه ای را از کیف خود در آورده و قربانی که یک خانم 38 ساله است را تهدید می کند . پس از امتناع قربانی از پرداخت پول؛ وی را با ضربات قمه به شدت مجروح می سازد؛ در ادامه نکات زیر مطرح می شود:
قربانی مدیر بانک بوده و از عملکرد مجرم در پایین کشیدن کرکره محل خودپرداز می توان فهمید که از قبل نقشه جرم را طرح ریزی کرده و قربانی را زیر نظر داشته است.
محل دستگاه خودپرداز بانک ها یکی از محبوب ترین مکان ها برای سارقین می باشد و بارها دوربین های نصب شده در محل دستگاه های ATM این قبیل حملات را ثبت کرده اند که خیلی از آنها را می توان در یوتیوب یافت.
در ادامه پس از تشریح و بررسی ویدئو؛ نکات پیشگیری از خشونت مربوطه عنوان می شود.
همانطور که گفته شد دستگاه های خودپرداز یکی از محبوب ترین مکان ها برای وقوع جرم هستند و اولین اشتباه قربانی؛ مراجعه به خود پرداز در ساعت 7:10 دقیقه صبح است که محل دستگاه خودپرداز خلوت بوده و تردد در شهر نیز کم بوده است.
در ادامه همانطور که میبینیم مجرم اقدام به بیرون آوردن یک سلاح گرم از نوع country pistol از کیف خود کرده و سپس قمه ای را نیز در می آورد و لذا مجرم تا بن دندان مسلح بوده و با توجه به رخ دادن جرم در یک محل بسته، حتی اگر قربانی یک مرد قوی هیکل و رزمی کار با تجربه می بود؛ شانس بسیار پایینی برای دفاع از خود می داشت.
در ادامه هنگامی که مجرم از درماندگی قربانی اطمینان پیدا می کند؛ سلاح گرم خود را کنار گذاشته و قربانی را به کناری کشیده و پس از اینکه قربانی از دادن پول هایش به مجرم امتناع می ورزد او را با چند ضربه ی قمه به شدت مجروح کرده و پس از سرقت پول های وی؛ از محل متواری می شود.

راهکار های پیشگری از خشونت:

در ادامه نکات زیر برای پیشگیری از خشونت و وقوع جرم مطرح می شوند:
1- هرگز در زمان های که شهر خلوت است به عابر بانک مراجعه نکنید و یا اگر مجبور شدید زمانی که شهر خلوت است به عابر بانک مراجعه کنید؛ تنها نروید و حتی الامکان با خود سلاح سرد و یا اسپری فلفل به همراه داشته باشید.
2- هنگام مراجعه به عابر بانک؛ کاملا مراقب اطراف خود باشید.
3- در صورتی که با سارقین مسلح مواجه شدید؛ بدون هیچگونه مقاومتی پول و وسایل قیمتی خود را در اختیار افراد سارقین گذاشته و از اقدامات تحریک آمیز پرهیز کنید.
4- پیشنهاد می شود جهت تراکنش های مالی نظیر انتقال وجه کارت به کارت و پرداخت قبوض؛ نسبت به فعال سازی خدمات اینترنتی حساب خود اقدام کنید تا نیاز به مراجعه مکرر به عابر بانک را نداشته باشید و ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی؛ امنیت بالاتری را برای خود تامین کنید.
5- پیشنهاد می شود نسبت به تهیه دو کارت عابر بانک اقدام کرده و مقدار پولی که در طول روز قصد برداشت از عابر بانک دارید را به یک کارت منتقل کنید تا در صورتی که سارقان از شما خواستار انتقال وجه کارت به کارت شدند؛ ضرر مالی زیادی را متحمل نشوید.
6- در ویدئو شاهد آن هستیم که مجرم پس از پایین کشیدن کرکره؛ و به دام انداختن قربانی؛ سلاح های خود را از کیف خارج می سازد. لازم به ذکر است یکی از مهمترین اصول ابتدایی دفاع سلاح این است که به مهاجم اجازه خروج سلاح را ندهیم و چنانچه به مهارت های دفاع شخصی تسلط کامل دارید و در موقعیت مشابه قرار گرفتید و متوجه شدید که مهاجم قصد خروج سلاح را دارد؛ با حملات مرگبار جلوی خروج سلاح را بگیرید.

 نویسنده»

سید مصطفی فتاحی

(هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید و هنگام استفاده از مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم ذکر نمایید.)

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.