توصيه هايي براي جلوگيري از کيف قاپي

NewsImage

یکی از شایع ترین انواع سرقت، کیف قاپی می باشد، در ادامه مطلبی در رابطه با اصول پیشگیری از کیف قاپی آورده ایم:

تحقيقات نشان داده است بسياري از جرايمي که مجرمان مرتکب آن شده اند، بر اثر رعايت نکردن موارد ايمني يا سهل انگاري مردم و خانواده ها بوده است، بنابراين لازم است مردم در برابر تهديدات فرصت طلبان و اخلالگران از اصول و روش هايي آگاهي داشته باشند تا سلامت

خود، خانواده و اموال شان تضمين شود. کيف قاپي يکي از شايع ترين جرايم است. وسيله اي که مورد استفاده بسياري از سارقان کيف قاپ قرار مي گيرد، موتورسيکلت است. بيشتر کيف قاپ ها پس از ارتکاب جرم، به دليل سابقه دار بودن در زمان کوتاهي دستگير مي شوند، اما اقدام هاي آزاردهنده و خشن باندهاي کيف قاپي، فقط به سرقت اموال يا ضرب و جرح مالباختگان ختم نمي شود. زيرا گاه حوادث خونين و دلخراشي را نيز رقم مي زند.

ترس از صداي موتور سيکلت!

دخترک در حال عبور از عرض خيابان بود که ناگهان از پشت سرش2 موتورسيکلت سوار، کيفش را از دستش قاپيدند و فرار کردند. در آن لحظه فقط در جايش ميخکوب شده بود و رمق فرياد زدن نداشت. وقتي پليس مشخصات سارقان را از او مي پرسيد، چيزي براي گفتن نداشت.

چون در آن لحظه از ترس، فقط از مردم کمک خواسته و مشخصات سارقان را به خاطر نسپرده بود. اين قرباني کيف قاپي مي گويد: از زماني که اين حادثه برايم اتفاق افتاده است، در حمل کيف و پول بيشتر احتياط مي کنم اما از صداي موتور سيکلت مي ترسم.

سهل انگاري عامل وقوع جرم

رئيس پليس آگاهي خراسان شمالي در اين خصوص از شهروندان خواست تا هشدارهاي پليس را درباره کيف قاپي جدي بگيرند و بيش از پيش مراقب وسايل خود باشند.سرهنگ «نامور» افزود: کيف قاپي يکي از سرقت هاي به عنف تلقي مي شود که در بسياري مواقع، به آسيب روحي، جسمي و مالي مالباخته منجر مي شود.

وي با بيان اين که بيشتر سارقان، معتاد به مواد مخدر هستند، افزود: بررسي پرونده هاي کيف قاپي بيانگر اين واقعيت است که بيشتر اين مجرمان سابقه دار هستند و اعتياد چندساله به انواع مواد مخدر دارند.

وي با بيان اين که سهل انگاري مالباختگان به وقوع کيف قاپي منجر مي شود، گفت: سهل انگاري و بي احتياطي بزه ديدگان، در ايجاد انگيزه براي ارتکاب جرم از سوي مجرمان تاثيرگذار بوده است.

رئيس پليس آگاهي خراسان شمالي تاکيد کرد: بيشتر مواقع، بانوان مورد تعرض کيف قاپان قرار مي گيرند. به همين دليل به آنان توصيه مي شود از پياده روها عبور کنند و کيف دستي خود را در سمت راست خود قرار دهند. اگر در مواقعي به ويژه زمان خروج از بانک نيز به کسي سوء ظن داشتند، پليس 110 را در جريان بگذارند.

وي به شهروندان توصيه کرد: هنگام باز کردن در يا صندوق خودرو و نيز هنگام تماس تلفني، از گذاشتن کيف حاوي پول روي زمين خودداري کنند.

وي گفت: شهروندان بايد در اطراف بانک ها، بنگاه ها، مراکز خريد و نقاط خلوت به عنوان محل هاي کمين سارقان، از کيف پول و مدارک خود مراقبت کنند.

وي عنوان کرد: مردم هنگامي که از آن ها سرقت مي شود، بايد خونسردي خود را حفظ کنند و موضوع را هر چه سريع تر از طريق شماره 110 و با ارائه کامل اطلاعات مربوط به سرقت و مشخصات ظاهري سارق يا سارقان را به پليس گزارش دهند.

سرهنگ «نامور» تصريح کرد: مردم بايد از حمل و جا به جايي پول نقد به مقدار زياد خودداري و تا حد امکان، از چک هاي تضميني و مسافرتي استفاده کنند.

وي متذکر شد: چنان چه به عللي مجبور هستيد پول نقد را با کيف يا ساک دستي حمل کنيد، از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب کمک بگيريد. هنگام حمل پول نقد نيز از خودرو استفاده کنيد، از پياده روي بپرهيزيد و از نمايش پول همراه خود خودداري کنيد.

وي ادامه داد: کيف دستي را با دستي که مجاور ديوار يا جوي آب است حمل کنيد و از حرکت در عرض سواره رو در خيابان بپرهيزيد.

وي متذکر شد: کيف قاپي به طور معمول با موتورسيکلت هاي تندرو و يک نفر ترک نشين با کلاه انجام مي شود، بنابراين حواس تان به اين قبيل موتورسواران باشد.

وي افزود: اگر قصد معامله اي داريد که لازم است پول نقد با خود حمل کنيد، موضوع را با افراد غير مطمئن بازگو نکنيد.

وي افزود: هنگام استفاده از تلفن همراه، کيف تان را نزديک بدن تان يا در دستي که آزاد است، نگه داريد و اطمينان حاصل کنيد که آن را محکم نگه داشته ايد.

وي تاکيد کرد: از نوشتن رمز عابر بانک روي کارت خودداري کنيد تا سارق نتواند از طريق آن، پول برداشت کند.

رئيس پليس آگاهي خراسان شمالي درباره پي گيري و شناسايي سارقان توسط مالباختگان گفت: مشخصات موتورسيکلت و راکب و سرنشين آن به ويژه نوع و رنگ پوشاک، هم چنين چهره و مو و مسير حرکت آنان را به خاطر بسپاريد.

وي تصريح کرد: جزئيات سرقت (محل و نحوه سرقت) را به خاطر داشته باشيد و به نزديک ترين کلانتري مراجعه کنيد و هر گونه اطلاعات را در اختيار مأموران قرار دهيد.

منبع : خراسان شمالی – مورخ یکشنبه 1391/6/19 – شماره انتشار 18213

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=3&year=1391&month=6&day=19&id=4443098

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.