اصول پیشگیری از سرقت به عنف

streetrobberyبا توجه به افزایش سرقت به عنف و زورگیری در کشور بر آن شدیم مقاله ای جهت آموزش اصول پیشگیری از سرقت به عنف در وب سایت قرار دهیم.

سرقت به عنف، اتفاقی است که ممکن است برای همه رخ دهد و هیچ وقت نمی توان بطور کامل این نوع جرم را ریشه کن کرد، اما می توان با انجام اقداماتی خاص، احتمال وقوع اینگونه سرقت ها را کاهش داد. برای اینکه بتوان احتمال در معرض سرقت قرار گرفتن را کاهش داد، ابتدا باید با سه شرط اصلی وقوع جرم آشنا شد. این سه شرط و فاکتور اصلی، زنجیره ی وقوع جرم را تشکیل می دهند و با حذف هرکدام از این شروط می توان از وقوع جرم جلوگیری کرد.

سه شرط مذکور عبارتند از :

سه شرط وقوع جرم

سه شرط وقوع جرم

  • انگیزه:

انگیزه مجرم مهم ترین فاکتورهای انجام جرم بوده و تعیین کننده ی چگونگی انجام آن می باشد. در اکثر سرقت های به عنف، دلیل و انگیزه و اینکه چرا یک نفر اقدام به سرقت می کند نامعلوم می باشد و شما هیچ کنترلی در تغییر انگیزه ی درونی طرف مقابل ندارید و قربانیان اینگونه جرائم در واقع هدفی برای تامین منابع مالی سارقین به حساب می آیند.

  • موقعیت(فرصت) :

فرصت بوسیله ی فاکتورهایی ایجاد می شود که مجرم و هدف در شرایطی قرار می گیرند که امکان موفق بودن جرم بالا می باشد.(موفقیت آمیز بودن در اینجا به معنی رسیدن به اهداف جرم و گرفتار نشدن می باشد) برای جلوگیری از تحقق این شرط باید سطح هوشیاری را بالا برده و در همه ی مواقع درک درستی از آنچه که در اطرافمان می گذرد داشته باشیم.

  • هدف:

سومین شرط وقوع جرم که می توانیم بیشترین کنترل را روی آن داشته باشیم، این است که هدف سختی برای مجرمین باشیم. البته تبدیل شدن به هدفی سخت برای مجرمین خیلی آسان نیست اما می توان با انجام یک سری تمرینات ذهنی و رزمی و داشتن یک طرح حفاظتی خوب جهت نجات از موقعیت های خطرناک ریسک در معرض خطر قرار گرفتن را کاهش داده و به هدفی سخت برای مجرمین تبدیل شد.

برای اینکه بتوان قبل از جرم، احتمال آن را پیش بینی کرده و جهت جلوگیری از وقوع آن نسبت به حذف شرط های نامبرده اقدام کرد، باید هوشیاری خود را جهت آگاه شدن به موقع از علائم پیش از وقوع جرم افزایش داد.

از جمله مهمترین علائم پیش از وقوع سرقت به عنف یا دیگر جرائم مشابه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم پیش از وقوع جرم

علائم پیش از وقوع جرم

  • حضور افراد مشکوک در مکان هایی که امکان عکس العمل کم است.

اغلب مجرمین، مکان های کوچک و خلوت را جهت انجام جرم انتخاب می کنند زیرا در اینگونه اماکن، احتمال موفقیت آمیز بودن جرم بسیار بالا می باشد. ( برای مثال ممکن است فرد مشک.کی در حال پرسه زدن در جایی باشد که حضور وی در آنجا غیر منطقی بنظر برسد مثلا یک پارکینگ خلوت یا جلوی ورودی پله های یک ساختمان)

  • تغییر ناگهانی وضعیت افراد

  • رفتار مشکوک و متضاد

چنانچه فرد یا افرادی در نزدیکی شما رفتار مبهم، متضاد و مشکوکی داشته باشند، امکان وقوع جرم وجود دارد ( برای مثال ممکن است چند نفر پشت سر شما در حال قدم زدن باشند و طوری وانمود کنند که در حال پیاده روی می باشند ولی در اصل در حال تعقیب شما می باشند)، در اینگونه مواقع سریعا شرایط را بررسی کرده و اقدامی جهت تغییر موقعیت انجام دهید و به یاد داشته باشید که هر چقدر بیشتر در یک موقعیت بمایند، گزینه ها و راه های کمتری برای خروج از آن موقعیت خواهید داشت.

  • دستان پنهان و نامعلوم

یکی از مهمترین علائمی که می تواند بیانگر احتمال وقوع سرقت به عنف یا یک حمله ی مسلحانه باشد، نامعلوم و پنهان بودن دستان اطرافیان می باشد و احتمال خطر در اینگونه موارد بسیار بالا می باشد.

به غیر از 4 مورد ذکر شده، علائم پیش از وقوع جرم زیادی وجود دارند که می توانید با تحقیق با آنها آشنا شوید. جهت کاهش احتمال غافلگیری و در معرض سرقت به عنف قرار گرفتن می توان راهکار های زیر را بکار برد:

  • اطلاع رسانی:

همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه به یک یا چند نفر از اطرافیان خود، دلیل بیرون رفتن از خانه، مقصد، زمان بازگشت و اینکه با چه کسانی هستید را اطلاع دهید.

  • از رفت و آمد دیر هنگام بپرهیزید:

تاریکی شب، زمان مورد علاقه مجرمین جهت انجام جرم است.حتی الامکان سعی نمایید از رفت و آمد دیر هنگام پرهیز کنید و چنانچه به هر دلیل مجبور به ایاب و ذهاب در نیمه شب هستید، هوشیاری خود را افزایش داده و کاملا مراقب اطراف باشید.

  • هوشیاری خود را افزایش دهید:

همیشه مراقب آنچه در اطرافتان می گذرد باشید؛ اغلب اوقات می توان با هوشیاری بالا قبل از وقوع خطر و جرم، آن را پیش بینی کرده و جهت اجتناب از خطر اقدامات لازم را انجام داد. انجام دادن کارهایی مانند ارسال اس ام اس، گوش دادن به موسیقی و امور مشابه، هوشیاری و زمان عکس العمل شما را به شدت کاهش داده و شما را در برابر خطرات آسیب پذیر می سازد.

  • بهترین و امن ترین مسیر ها را جهت رفت و آمد انتخاب کنید.

سعی کنید همیشه از مکان های شلوغ و پر نور تردد کرده و از میانبر های، پارک های خلوت و مسیرهای نا امن پرهیز نمایید.

  • جلب توجه نکنید!

از آنجا که اشیاء قیمتی چون ساعت های مچی، موبایل، لپ تاپ، تبلت و دیگر اشیاء مشابه به راحتی قابل تبدیل به پول نقد می باشند؛ یکی از بهترین اهداف برای سارقین می باشند. فلذا حتی الامکان هنگامی که اینگونه اشیاء قیمتی را با خود حمل می کنید، از آشکار کردن آنها خودداری کنید. همچنین بهتر است همیشه پول نقد زیادی با خود حمل نکنید و جهت انجام پرداخت های بانکی خود از خدمات اینترنتی بانک استفاده نمایید و حتی الامکان سعی نمایید کارت های اعتباری کمتری به همراه داشته باشید.

  • مبارزه نکنید!

زندگی شما یک فیلم سینمایی نیست. چنانچه در موقعیت های خطرناک قرار گرفتید، (برای مثال سارقی مسلح قصد سرقت از شما را داشت) هرگز خود را قهرمان فیلم های اکشن فرض نکنید و فکر نکنید که می توانید طرف مقابل را شکست دهید و اقدام به مبارزه و درگیر شدن نکنید و چنانچه کسی قصد سرقت به عنف از شما را داشت، می توانید با دادن اشیاء قیمتی و پول های خود، بدون هیچ گونه درگیری نجات پیدا کرده و در آینده نیز قادر خواهید بود تا خسارت های مالی را جبران کنید.بطور کلی در اینگونه مواقع تاکتیکی عمل کرده و قبل از هرگونه اقدامی، از قصد واقعی مجرم آگاه شوید. برای آگاهی از قصد طرف مقابل می توانید مانند مثال زیر عمل کنید:

چنانچه شخصی قصد سرقت به عنف داشت،(جهت پی بردن به اینکه آیا نیت او واقعا سرقت هست یا خیر) کیف پول و اشیاء قیمتی خود را مستقیما به او ندهید و به سمت پشت سارق بیندازید تا بتوانید هنگامی که سارق جهت برداشتن آنها اقدام می کند، در جهت مخالف فرار کنید. اگر قصد مجرم سرقت باشد، هنگامی که شما وسایل قیمتی خود را در جهت مخالف او انداخته و اقدام به فرار کنید، هرگز شما را تعقیب نخواهد کرد. اما اگر با وجود دادن اشیاء قیمتی مجرمین شما را تعقیب کردند،معلوم می شودکه قصد واقعی آنها فقط سرقت نبوده و در اینگونه شرایط باید با تمام توان مبارزه نمایید.

  • جلب توجه

یکی از مهمترین دلایلی که جرم در مکان های خلوت اتفاق می افتد، این است که مجرمین برای موفقیت آمیز بودن جرم و فرار، از اینکه جلب توجه کنند به شدت پرهیز می کنند. یکی از بهترین راه ها جهت پیشگیری از سرقت، استفاده از متد “ایجاد مرز زبانی” می باشد. متد ایجاد مرز زبنای به این معنی است که با ایجاد سر و صدا و جلب توجه، توجه دیگران را به سمت مجرم جلب کرده و به این صورت، نوعی مرز نامرئی بین خود و مجرم بوجود می آوریم.(منظور از مرز در اینجا این است که پس از جلب توجه دیگران به سمت مجرم، احتمال موفقیت آمیز بودن جرم و فرار در ذهن وی کاهش یافته و عنصر انگیزه که یکی از سه شرط وقوع جرم بود به شدت کاهش یافته و با از بین می رود)

  • شاهد خوبی باشید.

چنانچه در معرض یک سرقت به عنف قرار گرفتید، سعی کنید تا جایی که امکان دارد، مشخصات مجرم را بخاطر بسپارید. مشخصات می توانند شامل قد، وزن حدودی،  رنگ مو و چشم، لباس ها، نوع اسلحه و … باشند.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر تا بحال در معرض سرقت به عنف قرار نگرفته اید، به این معنی نیست که هرگز این اتفاق برای شما رخ نخواهد داد و کاهش احتمال در معرض سرقت به عنف قرار گرفتن، اصلا مشکل نبوده و فقط به تفکر، مقداری تحقیق و آگاهی و انجام تمرینات دفاع شخصی کاربردی، احتیاج دارد.

 

نویسنده: Kerry Sauvé

منبع (با اندکی تغییر و تخلیص):

http://www.streetsensesafety.ca/blog/surviving-street-robbery/

مترجم: سید مصطفی فتاحی

(هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید و هنگام استفاده از مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم ذکر نمایید.)

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.