پیشگیری از تجاوز جنسی

igmagesآمارهای مربوط به تجاوزات جنسی، جرایم خانوادگی و دوستانه یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه در بانوان برای یادگیری مهارت های حفاظت از خود می باشند. یادگیری اصول حفاظت از خود و مهارت های دفاع شخصی و کسب مهارت در آنها به هیچ وجه سخت نبوده و فقط به صرف زمان، انرژی و اعتماد به نفس احتیاج دارد.

متاسفانه در بسیاری از کلاس های دفاع شخصی، نکات و اصول حفاظت از خود آموزش داده نشده و تبعا هنرجویان نیز آنها را یاد نمی گیرند. برای مثال یکی از مهمترین موارد آموزشی ای که در کلاس های دفاع شخصی آموزش داد نشده و مربیان هنرجویان را به فراگیری و تمرین آنها ترغیب نمی کنند، اصول کمک های اولیه و احیاء قلبی ریوی (CPR) می باشد.در این مقاله قصد داریم نکاتی که در بسیاری از کلاس های دفاع شخصی به بانوان آموزش داده نمی شوند را بطور مختصر مورد بررسی قرار دهیم. مطالعه ی این مقاله را به همه بانوان توصیه می نماییم.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی جامعه شناسان، حدود 33 درصد از زنان در طول زندگی خود مورد تجاوز قرار گرفته اند.85 درصد از تجاوزات صورت گرفته توسط یکی از آشنایان و یا اطرافیان قربانی انجام شده است. 7 درصد از زنان توسط یکی از دوستان فعلی یا سابق خود مورد تجاوز قرار گرفته اند.

اولین چیزی که باید آن را فرا بگیرید تفاوت دفاع شخصی با حفاظت شخصی می باشد.حفاظت شخصی در اصل یک طرز تفکر و نگرش در رابطه با یادگیری، ارزیابی، و برخورد با خطرات به روشی پیشگیرانه می باشد.اما دفاع شخصی قسمتی از حفاظت از خود می باشد و مبارزه و درگیر شدن وقتی معنا پیدا می کند که هیچ کدام از روش های پیشگیرانه موثر واقع نشوند. همچنین این نکته بسیار حائز اهمیت است که سبک یا شیوه ی خاصی به نام دفاع شخصی زنان وجود ندارد و فنون  رزمی دفاع شخصی مردان با زنان تفاوتی ندارد.

90 درصد از حفاظت از خود دانش، طرح ریزی، آماده سازی و تمرین می باشد. لذا زنان باید دنبال دوره هایی باشند که در آنها تمام زوایای زندگی زنان بطور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و تمرینات حفاظت و امینت شخصی به شکلی واقع گرایانه و بطور جامع آموزش داده شوند. به بیانی دیگر تمرینات باید سه اصل مهم حفاظت شخصی که آنها را اصطلاحا مثلث اصول حفاظت از خود می نامیم را پوشش دهند. این سه اصل عبارتند از هوشیاری موقعیتی، هدف سختی بودن و واکنش سریع.

مثلث سه اصل حفاظت ار خود

مثلث سه اصل حفاظت ار خود

در اینجا لازم است تعریفی از ” طرح ریزی ” ارائه دهیم. طرح ریزی به این معناست که هنگام وقوع خطر، شخص قادر باشد با توجه به نوع خطر، محل وقوع خطر و … به سرعت طرحی را جهت نجات پیدا کرده و مطابق آن عمل نماید.

اصولی که به آنها اشاره شد به افراد کمک می کندد تا هنگام وقوع خطر با ترکیب استراتژی های دیگر مانند (متد حفاظت از خود C4)، یک طرح حفاظت از خود ایجاد کنند. متد حفاظت از خود C4 اصولی هستند که به افراد این توانایی را می دهند که هنگام وقوع خطر، مساله را در 4 بخش برای خود تعریف کرده و بتوانند طرح ریزی صحیح را انجام دهند.

متد حفاظت از خود C4

متد حفاظت از خود C4

بدست آوردن دانش و استفاده از ان برای طراحی و پیاده سازی یک طرح حفاظت شخصی در اصل ترکیبی از دانش و هنر می باشد. با گذشت زمان و کسب تجربه و اعتماد به احساسات خود می توانید در این امر ماهر شوید و خطرات بالقوه را به موقع تشخیص دهید. مهارت های خاص حفاظت شخصی مثل مهارت های رزمی دفاع شخصی، کمک های اولیه و احیاء قلبی ریوی (CPR) مهارت های کاهش پذیر می باشند یعنی چنانچه بطور مستمر و منظم تمرین نشوند مهارت در انجام آنها، کاهش می یابد. برای اینکه بتوان از این مهارت ها در رخداد های واقعی بطور موثر استفاده کرد، باید آنها را همانطور که در شرایط واقعی نیاز است تمرین کرد یعنی به زبانی ساده تر تمرینات باید واقع گرایانه تر باشند.

دلیل اینکه تاکید زیادی بر تمرینات واقع گرایانه وجود داشته و نیروهای انتظامی و نظامی از این متد تمرینی استفاده می کنند این است که :

انجام تمرینات به با رویکرد واقع گرایانه موجب می شود مهارت های کسب شده در حافظه ی عضلانی هنرجویان بخوبی نگاشته شده و در درگیری های واقعی که آدرنالین خون و استرس بالا می رود، به سرعت می توان از انها استفاده کرد.

بطور کل می توان گفت که 10 درصد از حفاظت از خود، یادگیری مهارت های دفاع رزمی دفاع شخصی جهت از کار اندازی مهاجمین و فرار می باشد. برای اثبات اینکه کوچک ترین بخش از اصول حفاظت از خود مهارت های رزمی دفاع شخصی می باشد به آمار های زیر که توسط FBI ارائه شده است اشاره می کنیم :

  •  50 درصد از زنانی که مورد حمله متجاوزین قرار گرفته اند توانسته بودند با استفاده از اصول اجتناب از درگیری به راحتی فرار کنند.

  • چنانچه از تاکتیک هایی مانند ایجاد سد و مرز زبانی (به معنی ایجاد سر و صدا مثل داد زدن جهت جلب توجه و کمک گرفتن از دیگران) و دیگر اصول حفاظت از خود استفاده شود، شانس نجات از یک تجاوز جنسی 75 درصد افزایش می یابد.

  • چنانچه از متد ایجاد سد و مرز زبانی و مهارت های پیشرفته حفاظت از خود و مهارت های رزمی دفاع شخصی استفاده شود، شانس نجات از یک سوء قصد 90 درصد افزایش می یابد.

میزان تاثیر مهارت های حفاظت شخصی در پیشگیری از تجاوز جنسی

میزان تاثیر مهارت های حفاظت شخصی در پیشگیری از تجاوز جنسی

مساله ای که در اینجا باید به آن اشاره شود این است که برای تامین امنیت و حفاظت از خود باید وقت و هزینه صرف شود. یادگیری اصول حفاظت از خود و مهارت های رزمی دفاع شخصی مانند بیمه ماشین می باشند. شما هرگز با تفکر اینکه حتما تصادف می کنید برای بیمه ماشین اقدام نمی کنید بلکه از آنجا که احتما دارد هنگام رانندگی اشتباهی کنید و یا ماشین دیگری با شما تصادف کند، ماشین خود را بیمه می کنید.یادگیری اصول حفاظت از خود و دفاع شخصی نیز به همین شکل می باشد. شما با این قصد و نیت که هرگز مجبور به استفاده از آنها نشوید، آنها را فرا میگیرید. می توان اینطور گفت که یادداشتن این مهارت ها و هرگز استفاده نکرده از آنها بهتر از این است که به این مهارت ها احتیاج پیدا شود و نتوان از انها استفاده کرد.

در ادامه به شرایطی می پردازیم که یک متجاوز را قادر به آسیب رساندن به شما می سازد :

عواملی که احتمال وقوع یک تجاوز جنسی را افزایش می دهد

عواملی که احتمال وقوع یک تجاوز جنسی را افزایش می دهد

×     چیزی در شما توجه طرف مقابل را جلب می کند.

×     متجاوز شما را به عنوان یک شکار خوب برای خود تلقی می کند.

×     متجاوز به شما دسترسی دارد.

×     متجاوز امکان انجام اعمال خود را دارد.

برای کاهش ریسک در معرض تجاوز جنسی قرار گرفتن، باید سه اصل وقوع جرم یعنی انگیزه، فرصت و هدف را شناسایی کنید. چنانچه بتوانید به هر شکلی ارتباط بین این سه اصل را قطع کنید می توانید از وقوع جرم پیشگیری نمایید.

سه شرط وقوع جرم (تجاوز جنسی)

سه شرط وقوع جرم (تجاوز جنسی)

با توجه به تجربه ی 17 ساله ای که به عنوان مسئول امنیت زندان ها داشته ام؛ به این نتیجه رسیده ام که تمام متجاوزین به دنبال قربانی هایی می گردند که بی خطر و قابل کنترل باشند. برای کاهش احتمال مورد سوء قصد جنسی قرار گرفتن توسط یک متجاوز، می توان تغییرات زیر را در زندگی ایجاد کرد:

1-    خودتان را تعلیم دهید.

در کلاس هایی که آموزش اصول حفاظت از خود و دفاع شخصی را آموزش می دهند شرکت کنید. همچنین تا می توانید اطلاعات مختلف راجب متد های مهندسی اجتماعی ( مهدنسی اجتماعی علم متقاعد سازی افراد با استفاده از دانش روانشناسی اجتمامی می باشد ) و علائم قبل از وقوع حادثه مطالعه کنید.

2-    مطمئن شوید که منزل شما همیشه امن بوده و تمام ملاحضات امنیتی رعایت شده است همچنین همیشه تمرینات حفاظتی را انجام دهید.

3-    مراقب اطلاعات الکترونیکی خود باشید.

شاید باور این مساله برای شما سخت باشد اما دسترسی آزادانه به اطلاعات شخصی شما در اسنترنت می تواند دسترسی به شما را آسان تر گرداند. فلذا از قراردادن اطلاعات مهم و شخصی خود در اینترنت مخصوصا شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر بپرهیزید و از قابلیت های امنیتی این وب سایت ها جهت جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس به حساب کاربری خود استفاده کنید.

4-    مهارت هوشیاری را در خود پرورش دهید.

90 درصد از تامین امنیت و حفاظت از خود، داشتن طرحی مناسب برای مقابله با خطرات می باشد و چنانچه طرح ریزی به درستی صورت گیرد، ریسک آسیب پذیری را تا 75 درصد کاهش می دهد. طرح ریزی برای تامین امنیت نباید بیش از حد زندگی شما را محدود کرده و یا مشکل باشد. یک سناریو امنیتی خوب رامی توان هر روز تمرین کرد و چنانچه بیش از حد محدود یاپیچیده باشد هرگز استفاده نخواهد شد.

5-    به احساسات خود اطمینان کنید.

چنانچه در موقعیتی خاص یا با شخصی بودید و احساس نا امنی به شما دست داد؛ به احساسات خود اطمینان کنید و سریعا جهت تغییر موقعیت و وضعیت اقدام نمائید.

6-     واکنش سریع.

چنانچه متوجه وقوع خطر بالقوه ای شدید سریعا واکنش نشان داده و بدون تامل نسبت به فرار از محلی که درآنجا هستید اقدام کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید که هر چقدر درنگ کنید، گزینه های کمتری برای فرار از خطر خواهید داشت.چنانچه مجبور شدید با مهاجم درگیر شوید، سعی کنید به بدترین و سریع ترین شکل ممکن مهاجم را ناتوان ساخته و این نکته را در نظر داشته باشید که رحم در این گونه شرایط و عدم دفاع از خود ممکن است به قیمت جان شما تمام شود.

در نهایت به شما پیشنهاد میشود تا میتوانید دانش خود را در رابطه با اصول و متد پیشگیری از خشونت افزایش دهید.

نویسنده: Kerry Sauvé

مترجم : سید مصطفی فتاحی

منبع :

http://www.streetsensesafety.ca/blog/avoiding-sexual-assault-1

( هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید  و هنگام استفاده از این مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم، ذکر نمایید.)

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.