اصول پیشگیری از خشونت و زورگویی برای نوجوانان

با توجه به گسترش خشونت بین نوجوانان، بر آن شدیم  تا به ارائه نکات و اصول پیشگیری از خشونت و زورگویی برای نوجوانان بپردازیم.

bully

یکی از مهمترین دلایل بروز خشونت و درگیری بین نوجوانان، زورگویی می باشد. بطور کلی دلیل زورگویی و استفاده از خشونت برای رسیدن به اهداف به انگیزه درونی افراد وابسته است. زورگویی در نوجوانان ممکن است برای کسب قدرت، تحکم بر دیگران، کسب منابع مادی و یا در موارد حاد تر برای رسیدن به اهداف خطرناک مانند کسب لذت جنسی باشد. در ادامه به معرفی نکاتی می پردازیم که نوجوان را قادر می سازند تا در برابر زورگویی و خشونت همسن و سالان به درستی عمل کند.

چنانچه یکی از همسن و سالان شما ، سعی در آسیب رساندن و یا زورگویی به شما (جهت دستیابی به منافع خود) را داشت، به نکات زیر عمل نمایید.

1-    همیشه در جمع دوستانتان باشید.

این نکته را به یاد داشته باشید که امنیت همیشه در جمع وجود دارد و تنها ماندن دسترسی به شما را برای فرد زورگو آسان می سازد.

2-    محکم، قاطع بوده و اعتماد به نفس داشته باشید.

در مقابل فرد خشن و زورگو، با استفاده از حرکات و زبان بدن، نشان دهید که از طرف مقابل به هیچ وجه نمی ترسید و تماس چشمی نیز برقرار نمایید.

3-    فرد زورگو را نادیده گرفته و به سخنان وی اهمیت ندهید.

نادیده گرفتن و توجه نکردن به فرد زورگو، بهترین راه برای اجتناب از خشونت می باشد. ممکن است فرد مقابل جهت تحریک شما به شروع یک درگیری یا خشونت، از فحش های رکیک استفاده کند. به یاد داشته باشید که چنانچه شخصی رکیک ترین فحش های ممکن را به شما داد، به معنی اینکه آن فحش ها برای شما صدق می کند نبوده و استفاده از فحش در حقیقت بیانگر ناتوانی و ضعف طرف مقابل در به چالش کشیدن شما بوده و درگیر شدن در این مواقع نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه وضع را بدتر هم می کند. پس به خاطر داشته باشید که سکوت در برابر شخصی که به شما فحش می دهد، وی را درمانده کرده و بهتر از آسیب رساندن به وی و محکوم شدن به پرداخت دیه، زندان و یا قصاص می باشد.

4-    دنبال دردسر نباشید.

به یاد داشته باشید که استفاده از خشونت برای حل مشکلات، کارها را پیچیده تر کرده و مشکلات را بدتر می کند. پس هرگز از قدرت بدنی و یا توانایی های رزمی خود جهت حل مشکلات استفاده نکنید.

5-    کمک بگیرید.

چنانچه یکی از همسن و سالان یا فردی که سنش از شما بالاتر بود، سعی در زورگویی و یا آسیب رساندن به شما داشت؛ آن را یک راز نگه ندارید و از دوستان، مسئولین مدرسه و یا والدین خود کمک بخواهید. ممکن است کسانی که قصد زورگویی به شما را دارند، برای جلوگیری از اینکه شخص دیگری را با خبر نسازید و بتوانند به اهداف خود برسند، شما را خبرچین و ترسو بنامند ( و یا دیگر القاب مشابه را به شما نسبت دهند) در این مواقع توجه داشته باشید دلیل اینکه آنها شما را خبرچین می نامند این است که از اینکه شما دیگران از دیگران کمک بگیرید و نتوانند به اهداف خود برسند می ترسند. لذا به آنها اهمیت نداده و از دیگران کمک بگیرید.

6-     دفاع شخصی کاربردی را فرا بگیرید.

فراگیری هنرهای رزمی اعتماد به نفس شما را افزایش داده و در شرایط خطرناک می تواند جلوی آسیب دیدن شما را بگیرد. برای فراگیری هنر های رزمی نزد مربی ای بروید که سطح دانش بالایی داشته باشد و بتواند قوانین حقوقی، اصول اجتناب از خشونت و درگیری را نیز به شما آموزش دهد.

7-    در مواقع خطر از توانایی های رزمی خود استفاده کنید.

چنانچه شخص مقابل در گیری را شروع کرد، سعی کنید با توجه به سطح انگیزه ی طرف مقابل با وی مبارزه کنید. برای مثال اگر هدف شخصی از درگیر شدن فقط اثبات زور و قدرت خود باشد، می توانید از فنون کنترلی و قفل مفاصل جهت نا کارآمد ساختن و تسلیم وی استفاده کنید اما اگر هدف طرف مقابل بدتر باشد، (مثلا قصد کشتن یا تجاوز جنسی داشته باشد) با تمام توان خود مبارزه کنید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که مبارزه و درگیر شدن همیشه آخرین راه حل بوده و برای اینکه بتوانید در دادگاه هم پیروز باشید باید شما شروع کننده آن نبوده و مسائل حقوقی مربوطه را رعایت کرده باشید.

چنانچه یکی از دوستان شما یا شخصی دیگر، مورد زورگویی شخصی دیگر قرار گرفت، به نکات زیر عمل نمایید.

چنانچه شخصی دیگر مورد خشونت و زورگویی قرار گرفت، نظاره گر نباشید و راهکار های زیر را انجام دهیید.

چنانچه شخص دیگری مورد خشونت و زورگویی قرار گرفت، نظاره گر نباشید و راهکار های زیر را انجام دهیید.

نظاره گر نباشید.

زمانی که کسی نسبت به اقدامات افراد خشن و زورگو اعتراضی نمی کند، آنها به کار خود ادامه می دهند.

مذاکره کنید.

چنانچه شخصی قصد زورگویی به شخصی دیگر و یا استفاده از خشونت داشت، سعی کنید با ایجاد حواس پرتی مانع وی شده و بعدا بطور خصوصی با وی صحبت کرده و از وی بخواهید به کارهایش پایان داده و از شخصی که مورد خشونت قرار گرفته بطور علنی حمایت کنید و برای اثر گذاری اقداماتتان، دیگران را نیز با خود همراه سازید.

حمایت کنید.

با شخصی که مورد خشونت قرار گرفته رابطه دوستانه برقرار سازید و بطور خصوصی با وی صحبت کرده و از او بخواهید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و نکات پیشگیری از خشونت و زورگویی را به وی بیاموزید.

از مسئولین کمک بخواهید.

چنانچه شخصی مورد خشونت قرار گرفت؛ مراتب را سریعا به مسئولین مدرسه یا والدین و یا در شرایط خاص به مامورین انتظامی اطلاع دهید.

نویسنده : سید مصطفی فتاحی

منابع:

www.preventchildabuseny.org

http://www.preventchildabuseny.org/

(هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید و هنگام استفاده از مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم ذکر نمایید.)

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.