اسکریما، آرنیس و کالی

wallpaperbrucelee14

اسکریما، آرنیس و کالی ؛ اسامی هنرهای رزمی سنتی و مبتنی بر سلاح فیلیپین اند که بر کار با انواع سلاح های سرد مانند چوب، چاقو دیگر سلاح های تیز و برنده و سلاح های فی الابداهه می باشند. همچنین این هنرهای رزمی شامل تکنیک های خلع سلاح و تکنیک های بدون سلاح می باشند.

ریشه ی اسکریما و آرنیس از اسپانیا گرفته شده است، نام اسکریما از لغت اسپانیایی شمشیر زنی (esgrima) گرفته شده و نام آرنیس از لغت قدیمی اسپانیایی arnes که به معنی سلاح می باشد گرفته شده است.

نام کالی در ابتدا در ایالات متحده و اروپا مورد استفاده قرار گرفته و پس از مدتی با توجه به استفاده زیاد از این نام در خارج از فیلیپین، به عنوان یکی از نام های هم معنی با سیستم اسکریما و آرنیس پذیرفته شد. کالی از دو کلمه ی Kamot به معنای بدن و Lihook به معنی حرکت گرفته شده است که در واقع به معنی حرکت بدن می باشد.

هنرجویان هنرهای رزمی فیلیپین، بر خلاف اغلب سبک های آسیایی تمرینات خود را با سلاح شروع می کنند و این موجب می شود تا در حین فراگیری تمرینات سلاح، حافظه عضلانی آنها پرورش یافته و در انجام تکنیک های بدون سلاح نیز مهارت پیدا کنند. یکی از تفکرات اشتباهی که در بین بعضی از اشخاص وجود دارد این است که فکر می کنند هنرهای رزمی فیلیپینی فقط به کسب مهارت در مبارزه با دوچوب یا چاقو محدود می شود در صورتیکه یکی از مهم ترین ویژگی های هنرهای رزمی فیلیپینی این است که هنرجویان پس از فراگیری اصول کار با سلاح، قادر خواهند بود با هر نوع سلاح سرد دیگری کار کنند و یا از اشیاء معمولی به عنوان سلاح استفاده کنند، زیرا هنرجویان در این هنرهای رزمی، اصول و مفاهیم کار با سلاح (مانند قوانین فیزیکی ضربه با سلاح، تمرکز، سرعت، زمان سنجی، فاصله سنجی، هدف گیری، قدرت انفجاری و … ) را بصورت کاربردی فرا می گیرند.

در اغلب سیستم های فیلیپینی تکنیک ها و مهارت های آموزش داده شده مشابه هم بوده و بر اساس زوایای مختلف بدن می باشند و تکنیک های دستان خالی نیز از تکنیک های سلاح بوجود آمده اند.

لذا می توان گفت تمرینات هنرهای رزمی فیلیپینی اشخاص را قادر می سازد تا از هر شیئی به عنوان سلاح استفاده کنند.

نمایش اجرای تکنیک با سلاح های فی البداهه طبق اصول هنرهای رزمی فیلیپینی (توسط سیفو رون بالیکی)

نمایش اجرای تکنیک با سلاح های فی البداهه طبق اصول هنرهای رزمی فیلیپینی (توسط سیفو رون بالیکی)

همچنین در اغلب سیستم های فیلیپینی، شروع تمرینات با دو چوب یا چاقو می باشد و این موجب می شود که هنرجویان استفاده از دست راست و چپ بطور همزمان را فرا گرفته و هرگز دو دست را در یک مسیر حرکت ندهند. برای مثال هنرجو هنگامی که با یک چوب به سر حریف ضربه می زند، همزمان با چوبی که در دست دیگرش قرار دارد به دست حریف ضربه می زند، اینگونه تمرینات موجب می شوند هنرجویان بتوانند با هر دست عملی جداگانه و بطور همزمان انجام دهند.

یکی از اصول مهم هنرهای رزمی فیلیپینی “دست زنده” نام دارد. این اصل هنرجویان را قادر می سازد تا هنگامی که فقط یک سلاح دارند، همزمان با حمله یا دفاع با سلاح، قادر به کنترل، گیر انداختن، خلع سلاح کردن، بلاک کردن، قفل مفصل و یا حمله به نقاط حساس بدن حریف با دستی که سلاح ندارد، باشند.

گردآوری: سید مصطفی فتاحی

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Eskrima

http://www.ronbalicki.com

(هر گونه کپی برداری و استفاده از این مطلب و یا دیگر محتوای وب سایت، جهت آموزش،تکثیر و یا درج در سایت ها یا وبلاگ های دیگر غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی حرام می باشد، جهت استفاده از مطالب، باید با استفاده از قسمت تماس با ما وب سایت، با ما تماس برقرار کرده و نحوه ی استفاده از مطالب را به ما اطلاع دهید و هنگام استفاده از مطلب، منابع را به همراه درج لینک مستقیم ذکر نمایید.)